Op 17 oktober 2019 werd gepubliceerd over ‘kaal geplukte rechtsbijstand verzekerden’. Om de post die vandaag -geanonimiseerd- opnieuw werd gepubliceerd te lezen, klik hier.
Valse verklaring woordvoerder Univé
Ook door Univé werd gereageerd op de post. De woordvoerder van Univé Noord-Nederland, mevrouw Mariel van Dam, stelde dat Univé deze zaak al eerder besproken had met Floris Zwartkruis (Orange Legal), en binnenkort opnieuw. ‘Absoluut onwaar’, zo blijkt volgens Floris Zwartkruis. Het bestaan van die gesprekken is uit de duim gezogen. Dit soort uitlatingen of werkwijze typeert helaas de huidige rechtsbijstandverzekeringsbranche. Consumenten moeten zich afvragen of zij hun belangen kunnen toevertrouwen aan een branche die zo onbehouwen omspringt met de ethiek.
Power Play
Geen enkele consument zit er op te wachten om het bos ingestuurd te worden. Toch sturen de verzekeraars daar in de praktijk actief op aan. Dan geven ze niet thuis en/of ze wijzen naar andere verzekeraars. Als consument/verzekerde word je vervolgens op enorme kosten gejaagd, soms tienduizenden euro’s. Dat heet ‘Power Play’. De verzekeraar hoopt dan dat je uiteindelijk opgeeft, ook al ben je trouwe klant en heb je vele duizenden euro’s aan premies betaald. En heel vaak lukt dat ook: de gedupeerde consument staat dan met de rug tegen de muur, met lege handen of er dreigt zelfs faillissement.
Rechtsbijstandverzekering ongeschikt voor de consument
De belangen van de verzekeraar en de oeverloze discussies staan bij een rechtsbijstandverzekering centraal in plaats van de belangen van de consument en de oplossing die de consument zelf wil. Daar zit dus een belangrijke weeffout in het sjoemelprodukt van de rechtsbijstandverzekering (‘sjoemelverzekering’).
In zoverre is rechtsbijstand verzekeren inderdaad een illusie: een pyramidespel, een produkt dat onderhevig is aan grootschalig gesjoemel, willekeur, risico’ s en onzekerheid.
Gesprek met Verbond van Verzekeraar
Orange Legal is uitgenodigd voor een gesprek met algemeen directeur Richard Weurding en woordvoerder Oscar van Elferen. Dat gesprek is inmiddels gepland voor november 2019. Dan zal hopelijk na afloop blijken of de rechtsbijstandverzekeraars eieren voor hun geld kiezen (de structurele problemen erkennen en via een stappenplan, en bijvoorbeeld via een werkgroep of commissie, actief en serieus trachten op te lossen) of de handdoek definitief in de ring gooien…
Wordt vervolgd!
Waarom deze post?
Orange Legal maakt zich al vele jaren sterk voor (gratis) kennisdeling en kwalitatief goede rechtsbijstand op het gebied van arbeidsrecht (het specialisme van Orange Legal). Daarnaast zet Orange Legal zich in voor de belangen van de consument en voor onze rechtsstaat.