Juridische WK onthullingen Orange Legal Lawyersoffice: de advocatuur.
Part 2.
Sectorvisie Advocatenkantoren 2014
- De advocatuur is een sector die in economische voorspoedige en mindere tijden altijd werk heeft.
- De omzet voor de juridische dienstverlening van advocatenkantoren, juridisch advieskantoren en octrooikantoren tezamen is 4,8 miljard euro.
- De advocatuur is van groot belang voor het functioneren van de economie.
- Advocatenkantoren zijn sinds 2009 geconfronteerd met afnemende groei en in veel gevallen krimp van de omzet. Deze trend zet naar verwachting de komende jaren door.
- Met name de economische crisis heeft klanten in alle segmenten prijskritischer gemaakt, waardoor lagere tarieven en kosten nodig zijn. Daarbij komt dat de juridisering in een lagere versnelling terecht is gekomen. Er zijn meer concurrenten binnen de advocatuur en meer toetreders tot de juridische markt.
- Technologie speelt een belangrijke rol bij het veranderen van de werkwijze van de advocaat en het versterken van de relatie met klanten. Meer standaardiseren en automatiseren loont.
- Er wordt nog te weinig gewerkt met technologie om digitaal en plaatsonafhankelijk te werken evenals met software gericht op commerciële ontwikkeling.
- Het gebruik van technologie bij het werk van de advocaat zelf en de ontwikkeling van de relatie met de klant levert een bijdrage aan het vinden van antwoorden bij de uitdagingen waar de advocatuur sinds 2009 mee te maken heeft.
- Obstakels hierbij zijn het gebrek aan kennis over de technologische mogelijkheden, de hoogte van de investeringen en het onvoldoende rendabel zijn van investeringen, die als grootste belemmering worden gezien. Deze punten zijn echter niet noodzakelijkerwijs een permanent obstakel: aan kennis kan gewerkt worden en dan kan blijken dat veel technologie met enige creativiteit best binnen bereik is.
- Benutting van technologie zorgt voor een duidelijke tweedeling (scheiding) tussen diensten die gezien kunnen worden als “commodity” en “complexere” dienstverlening met hoge toegevoegde waarde.
- De meeste (middel)grote en niche kantoren willen zich focussen op het complexere werk, maar dit lijkt onvoldoende aanwezig om alle kantoren goed te laten draaien.
- Kantoren die geen helder inzicht hebben in hun werkprocessen kunnen niet identificeren welke activiteiten echt waarde toevoegen voor hun klanten.
- Een duidelijke tweedeling wordt de komende jaren nadrukkelijker zichtbaar tussen de “achterblijvers” en de “adaptieven” Kantoren die in staat zijn te veranderen en automatiseringsmogelijkheden benutten, kunnen efficiënter werken, waardoor een lagere kostprijs mogelijk is. Een slim gebruik van technologie richting de klant versterkt bovendien de binding met deze klant.
- Voor een overzicht van de belangrijkste technologieën wordt verwezen naar pagina’s 15 en 18 van het rapport. Voor efficiencytools wordt verwezen naar pagina 19.
- Op het rapport en deze samenvatting is de disclaimer van toepassing, als vermeld op pagina 35 rapport ING, evenals de disclaimer vermeld op de website van www.Orangelegal.nl. Deze samenvatting mag worden gedeeld en verspreid via social media en op websites van derden worden gepubliceerd, mits de onderstaande link van ING BANK N.V. wordt gebruikt en (cumulatief) verwezen wordt naar de URL van Orange Legal www.Orangelegal.nl/nieuws
This summary by Orange Legal (www.Orangelegal.nl) has been approved by ING BANK N.V. (Amsterdam), part of ING Groep N.V.. For further information:
https://www.ing.nl/zakelijk/ing-economisch-bureau/sectoren/2014/06/20140612-tweedeling-advocatuur-door-technologie.aspx